1. Vispārīgā informācija
1.1. Datu vākšana/lauka darbi
Dati tiek vākti katrā pārskata mēnesī līdz 9.datumam.
1.2. Periods, par kādu dati tiek vākti
Pēdējie 3 mēneši, turpmākie 3 mēneši, stāvoklis/līmenis atskaites brīdī.
1.3. Salīdzināmi dati pieejami kopš
2003.gada janvāra - pieejami salīdzināmie dati ar mēneša periodiskumu sadalījumā pēc uzņēmumu pamatdarbības atbilstoši NACE 2.red.
2010.gada maija - pieejami salīdzināmie dati ar mēneša periodiskumu sadalījumā pa uzņēmumu lieluma grupai.
1.4. Par projektu atbildīgā amatpersona
Institūcija un amats | Vārds | Uzvārds | Pilsētas tālrunis (vietējais) | E-pasts |
---|---|---|---|---|
Centrālās statistikas pārvaldes Tirdzniecības un pakalpojumu statistikas daļas vadītāja | Ieva | Vanaga | 67366738 (378) | Ieva.Vanaga@csb.gov.lv |
1.5. Par metodoloģisko informāciju atbildīgā persona
Institūcija un amats | Vārds | Uzvārds | Pilsētas tālrunis (vietējais) | E-pasts |
---|---|---|---|---|
Centrālās statistikas pārvaldes Tirdzniecības un pakalpojumu daļas vecākais referents | Matīss | Žuravļevs | 67366664 (164) | Matiss.Zuravlevs@csb.gov.lv |
2. Datu pieprasījuma identifikācija un datu lietotāji
2.1. Datu vākšanas pamatojums: ES tiesību akti
Nr. | Nosaukums |
---|---|
2006/379 | Komisijas Paziņojums (2006. gada 12. jūlijs) "Kopīgā saskaņotā Eiropas Savienības konjunktūras un patērētāju apsekojumu programma" |
223/2009 | Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (EK) Nr. 223/2009 (2009. gada 11. marts) par Eiropas statistiku, un ar ko atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK, Euratom) Nr. 1101/2008 par tādas statistikas informācijas nosūtīšanu Eiropas Kopienu Statistikas birojam, uz kuru attiecas konfidencialitāte, Padomes Regulu (EK) Nr. 322/97 par Kopienas statistiku un Padomes Lēmumu 89/382/EEK, Euratom, ar ko nodibina Eiropas Kopienu Statistikas programmu komiteju (Dokuments attiecas uz EEZ un Šveici) |
2.2. Datu vākšanas pamatojums: Latvijas Republikas tiesību akti
Nosaukums |
---|
Statistikas likums |
Ministru kabineta 2018. gada 11. decembra noteikumi Nr. 763 “Par Oficiālās statistikas programmu 2019.–2021. gadam” |
Ministru kabineta 2019. gada 17. decembra noteikumi Nr. 644 “Noteikumi par Oficiālās statistikas programmu 2020.–2022. gadam” |
2.3. Galvenie datu lietotāji: Eiropas institūcijas
Nosaukums |
---|
Eiropas Komisijas Ekonomikas un finanšu lietu ģenerāldirektorāts (ECFIN) |
Eiropas Centrālā banka |
Eiropas Savienības Statistikas birojs (Eurostat) |
2.4. Galvenie datu lietotāji: valsts un pašvaldību iestādes Latvijā
Nosaukums |
---|
Latvijas Banka |
Finanšu ministrija |
Ekonomikas ministrija |
2.5. Galvenie datu lietotāji: starptautiskās institūcijas
Nosaukums |
---|
Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācija |
2.6. Galvenie datu lietotāji: citi
Nosaukums |
---|
Komercbankas |
Ziņu aģentūras |
3. Projekta sagatavošana
3.1. Projekta mērķis
Projekta mērķis ir iegūt operatīvu informāciju par mazumtirdzniecības uzņēmumu saimnieciskās darbības stāvokli, tā izmaiņām, tagadnes un nākotnes tendencēm, apgrozību ierobežojošiem faktoriem. Iegūtie dati kalpo īstermiņa ekonomiskai analīzei un prognozēšanai. Konjunktūras apsekojuma galvenā priekšrocība ir rezultātu ieguves savlaicīgums un nepārtraukta harmonizācija Eiropas Savienības ietvaros.
3.2. Apsekojamās vienības
Nosaukums |
---|
Uzņēmumi |
3.3. Respondējošās vienības
Nosaukums |
---|
Uzņēmumi |
3.4. Datu avoti: CSP veidlapa(s)
Indekss | Nosaukums |
---|---|
3-TKJ | Konjunktūras novērtējums mazumtirdzniecībā, automobiļu tirdzniecībā un remontā |
3.5. Klasifikācijas un klasifikatori: starptautiskie
Nosaukums |
---|
Neattiecas |
3.6. Informācija, kas tiek savākta projektā – rādītāji
Tiek izmantota veidlapa 3-TKJ "Konjunktūras novērtējums mazumtirdzniecībā, automobiļu tirdzniecībā un remontā".
Rādītāji ir apskatāmi pievienotajā datnē.
Type | Added document description | |
---|---|---|
doc | veidlapa 3-TKJ | Show |
4. Izlase
4.1. Projekta mērķa populācija
Ekonomiski aktīvie uzņēmumi, kuru galvenais nodarbošanās veids atbilstoši Saimniecisko darbību statistiskajai klasifikācijai NACE 2.red. ir "Automobiļu un motociklu vairumtirdzniecība, mazumtirdzniecība un remonts (NACE = 45) un "Mazumtirdzniecība, izņemot automobiļus un motociklus" (NACE = 47).
4.2. Izlases dizains
Mērķtiecīga stratificēta izlase.
4.3. Realizētais izlases apjoms
425 uzņēmumi
5. Datu ieguve
5.1. Datu iegūšana/datu vākšana
Nosaukums |
---|
E-pārskats |
Datus izmantojot e-pārskata sistēmu iesniedz aptuveni 85% respondentu. Pārējie datus atsūta pa e-pastu vai nosauc pa tālruni.
5.2. Norādījumi veidlapas aizpildīšanai
Norādījumi pārskata aizpildīšanai ir pieejami veidlapā, skatīt sadaļas "Projekta sagatavošana" apakšpunktu “Informācija, kas tiek savākta projektā – rādītāji".
5.3. Datu ievada programmvide
Nosaukums |
---|
ISDAVS CASIS |
6. Datu apstrāde
6.1. Ievadīto pirmdatu pārbaude un labošana
Integrētajai statistisko datu apstrādes un vadības sistēmas (ISDAVS CASIS) videi, tiek veikta pirmdatu loģiskā pārbaude atbilstoši validācijas algoritmiem. E-pārskata sistēma nodrošina galveno rādītāju loģisko pārbaudi jau aizpildot to Centrālās statistikas pārvaldes mājaslapā.
Ja aizpildītajā pārskatā kāds rādītājs trūkst vai tas ir kļūdains, statistiķis sazinās ar aizpildītāju un veic nepieciešamos labojumus.
6.2. Svaru veidošanas apraksts
Respondentu sniegtās individuālās atbildes maziem, vidējiem un lieliem uzņēmumiem tiek svērtas ar koeficientiem - attiecīgi: 1, 2, 5. Kā otrreizējie svari tiek izmantoti mazumtirdzniecības uzņēmumu grupu (atkarībā no realizējamo preču veidiem) neto apgrozījuma īpatsvari kopējā mazumtirdzniecības apgrozījumā.
6.3. Kopsavilkumi
Kopsavilkumi tiek sagatavoti katru mēnesi pēc iepriekš noteikta kalendārā grafika (katra mēneša 23.-25. datumā).
Par katru apsekojuma jautājumu iegūst atbilžu sadalījumu pa variantiem, izteiktu procentos.
No šī sadalījuma aprēķina saldo (bilanci) kā starpību starp galējo atbilžuīpatsvariem.
Atbilžu saldo (S) jautājumam ar trim atbilžu variantiem aprēķina pēc formulas:
S = ( "+" ) - ( "-" ),
kur ("+") - pozitīvo atbilžu ("pieaudzis", "virs normālā") īpatsvars, procentos;
("-") - negatīvo atbilžu("samazinājies", "zem normālā") īpatsvars, procentos.
Saldo lietošana dod iespēju jautājuma atbildes izteikt vienā skaitlī, izmaiņas atbildēs uz šo jautājumu periodos veido vienkāršu dinamikas rindu.
Respondentu sniegto individuālo informāciju agregē, piemērojot svēršanu.
Kopsavilkumu pārbauda, salīdzinot to ar iepriekšējā perioda datiem un salīdzinot savstarpējo rādītāju loģisko sakarību.
6.4. Darba dienu skaita un sezonālās izlīdzināšanas kvalitātes ziņojums
Neattiecas.
7. Kopsavilkuma datu analīze un sagatavošana publicēšanai
7.1. Datu analīze
Par katru rādītāju tiek veidotas laikrindas no apsekojuma sākuma līdz pēdējai aptaujai.
Datus salīdzina:
- ar iepriekšējā gada attiecīgo periodu, ar vidējo vērtību par visu apsekojuma periodu;
- starp mazumtirdzniecības uzņēmumu grupām pēc tajos realizējamo preču veidiem, starp grupām pēc uzņēmumu lieluma;
7.2. Datu konfidencialitātes nodrošināšana
Par konfidenciālu uzskatāma kopsavilkuma informācija, ja tā tiešā vai netiešā veidā ļauj identificēt respondentus, par kuriem sniegti individuālie statistikas dati.
Piemēroti primārās konfidencialitātes noteikšanas kritēriji. Dati uzskatāmi par konfidenciāliem, ja:
1) kopsavilkuma rādītājs iegūts no vienas, divām vai trim statistiskām vienībām (respondentiem);
2) vienas statistiskās vienības īpatsvars attiecīgajā rādītājā ir 80% un lielāks;
3) divu statistisko vienību summārais īpatsvars ir 90% un lielāks.
8. Datu izplatīšana
8.1. Izplatīšanas veidi
Nosaukums |
---|
Internet datubāzes |
8.2. Rezultātu izplatīšanas periodiskums
Nosaukums |
---|
Mēnesis |
8.3. Rezultātu pieejamības termiņš
Nosaukums |
---|
Galīgie rezultāti |
Mēneša dati tiek publicēti 3. darba dienā pirms tā paša mēneša beigām.
8.4. Projekta datu publicēšana
Nosaukums |
---|
CSP Internet datubāze |
Eiropas Komisijas Ekonomikas un finanšu lietu ģenerāldirektorāta Internet Ekonomikas datubāzes |
8.5. Galvenie publicējamie rādītāji
Kods | Nosaukums | Griezums |
---|---|---|
Mazumtirdzniecības uzņēmumu saimniecisko darbību ierobežojošie faktori | Pa grupām pēc realizējamo preču veidiem; pa grupām pēc uzņēmumā nodarbināto skaita | |
Uzņēmumu darbības aktivitātes (stāvokļa) izmaiņu tendence | Pa grupām pēc realizējamo preču veidiem; pa grupām pēc uzņēmumā nodarbināto skaita | |
Nodarbinātības izmaiņu tendence | Pa grupām pēc realizējamo preču veidiem; pa grupām pēc uzņēmumā nodarbināto skaita | |
Cenu izmaiņu tendence | Pa grupām pēc realizējamo preču veidiem; pa grupām pēc uzņēmumā nodarbināto skaita | |
Krājumu līmenis | Pa grupām pēc realizējamo preču veidiem; pa grupām pēc uzņēmumā nodarbināto skaita | |
Pasūtījumu izmaiņu tendence | Pa grupām pēc realizējamo preču veidiem; pa grupām pēc uzņēmumā nodarbināto skaita | |
Mazumtirdzniecības konfidence | Pa grupām pēc realizējamo preču veidiem; pa grupām pēc uzņēmumā nodarbināto skaita |